De snelweg is geen snelle weg

Regen

Hier in KL heb je vaak tropische regenbuien. Daar is een lekker fris Hollands buitje niks bij. Hier kan het binnen 3 minuten blank staan. Alsof er een megaschip boven je komt varen die in 1 seconde haar luiken opent. En daar een paar containers water uitstort. Zodra het grote druppels begint te regenen, kan je beter binnen 2 seconden binnen zijn of ergens schuilen. Want naast de hoeveelheid water, komt er ook meestal een felle onweersbui mee. Die wanneer je bijvoorbeeld in het zwembad ligt, dodelijk kan zijn. Zo, nu snap je de ernst van een tropische regenbui wel een beetje.

De straten staan al snel blank, je ziet het water gewoon stromen. Van de bergen recht naar beneden op straat, op de snelweg. De goten zijn hier daarom ook diep, de stoepranden een reuzenstap hoog, om al dat water weg te kunnen laten stromen. En ondanks dat lijkt soms niks opgewassen te zijn tegen een hevige regenbui. Als we te maken hebben met droogte dan is het water ook gewoon weer binnen 20 minuten weg, de weg compleet opgedroogd.

Afstand

Normaal gesproken is het verkeer hier al erg druk. En doe je gemiddeld over 5 km zo’n 25 minuten met de auto. Ik fietste in Nederland 8 km in 35 minuten, ja ik ben een relaxte fietster die geniet van de dingen om haar heen dus zo rap hoeft niet. Immers het leven gaat al zo snel voorbij, dus moet je juist de tijd nemen om rustig om je heen te kijken. Maar als je dan in de auto nog langzamer gaat dan op de fiets, krijg ik wel de kriebels.

Nu even terug naar die regen. Als het hier regent dan rijd je dus niet. Dan sta je stil. En ben je blij als je 17 km aflegt in 2 uren. Want dat is dan de gemiddelde tijd bij een gemiddelde regenbui. Ik raak ook altijd een beetje in de war als men in Nederland de vraag stelt of het werk van mijn man dichtbij huis is. Dan zeg ik: “Ja, 17 km.” En dan denkt men dus dat dat lekker dichtbij is. 17 Kilometer is ook niet ver. Maar 17 km duurt bij normaal verkeer 40 tot 45 minuten en bij slecht weer of op een drukke dag 1/5 tot 2 uren. Dus het gevoelsmatige begrip “ver” heeft hier eigenlijk niks te maken met afstand, maar met de tijd.

Snelheid

Gelukkig hebben wij een driver. Dat scheelt enorm in de stress tijdens het rijden en geeft ons de gelegenheid om in de auto nog te werken of te lezen. De man is ook niet gestrest en rijdt rustig door. Soms mag er van mij wel wat meer pit in zitten, maar ok, ik rijd dan ook niet.

Een keer zaten we ineens in een hoosbui op de snelweg. Binnen no time stond het vol met auto’s. Ik verwonder me telkens waar al die auto’s zo snel vandaan komen. Want eerst rijdt je nog rustig en hop een beetje boel regen en hop er zijn gelijk een beetje boel auto’s. Goed. De meeste hebben geen lichten aan en doen die ook niet aan als het regent en je dus slecht zicht hebt. Dan is het extra oppassen geblazen. Bovendien kunnen van links en rechts motoren komen die overal tussendoor piepen. Of men maakt van een tweebaans weg een driebaans.

Met een flinke plas water die met enorme kracht op je ruit stort, heb je dus bijna geen zicht. En langzaam rijden is dan een verstandige keuze. Alleen als je door kunt rijden dan moet je wel rijden, vind ik. Mijn driver denkt daar iets anders over.

We rijden 30 over de snelweg met een flinke hoosbui. Voor ons is de weg niet heel druk, dus ik vraag me af waarom deze man niet gewoon gas geeft. Want ik denk dat hij best 50 kan rijden. Kennelijk voelt hij mijn verbazing, ongeduld en onbegrip en zegt:

“Madam. I drive 30. Because Madam. Better slow and safe than fast and death. Is that ok by you Madam, I drive slow and safe. Or Madam wants me to drive fast and death?”

(met veel respect voor mijn driver: I just sit back and relaxe…)

Geef een reactie

