Miscommunicatie door de taal of de cultuur?

 

Dezelfde taal

Dat taal heel belangrijk is om (goed) te kunnen communiceren is vrij logisch. Om elkaar echt goed te kunnen begrijpen is het dan ook wel handig om dezelfde taal te spreken. Om eventuele miscommunicaties te voorkomen. Aangezien ik vrij goed Engels spreek en best kan begrijpen wat men zegt in het Maleis, zou je denken dat in Kuala Lumpur, waar men Maleis en Engels als voertaal gebruikt, ik nauwelijks tot geen miscommunicaties zal hebben. Het tegendeel is waar. Want als je weleens gereisd hebt, ook al is het in eigen land, dan weet je een beetje dat taal zeer nauw verbonden is met cultuur. En daar gaat het nou net mis, goed mis.

Kopje koffie glazenwasser?

In Assen was het vrij gebruikelijk om een kopje koffie aan te bieden als bijvoorbeeld de glazenwasser of de (verwarmings)monteur kwam. En vaak stond ik met mijn neus pal bovenop zijn werk. Meestal uit pure belangstelling, want deed die ketel het nou niet, omdat ik de verkeerde knop had gedrukt of doordat de software gewoon eruit lag. Bovendien had die arme man misschien hulp nodig.

Toen we net in KL (Kuala Lumpur) woonden was er iets stuk aan de airco in ons appartement. Er kwamen vier Indiase mannen. Voordat ze de deur door kwamen deden ze heel netjes hun schoenen uit. Dat vond ik nogal gevaarlijk. Want nu moesten ze de ladder op op hun blote voeten. En wat nou als ze een schroevendraaier lieten vallen recht door hun voet heen? Nou, dan had ik pas een echt probleem in plaats van alleen maar een stukke airco. Tjee….ik kreeg het bij die gedachte al Spaans benauwd. Ah fijn. De mannen wezen naar de airco met grote, vragende ogen. Ik helemaal uitleggen wat er was. Zij zeiden alleen maar: “Yes.” En klommen de ladder op. Vervolgens bleef ik uiteraard onderaan de ladder staan kijken en vragen: “Do you want something to drink? What is wrong with it? What are you doing? Do you need to cut off the power? Hello?”

Geen enkele reactie. Die mannen keken me niet eens aan! Jee, wat ongelooflijk onbeleefd zeg, dacht ik meteen. Na 20 minuten rommelen aan het plafond, sloten ze het weer, deden de airco aan en liepen weg. Ik liep al pratend mee: “Can you tell me what you did? Do I need to sign. Do you hear me?” Ze riepen zacht: “Bye.” En lieten de deur open.

Ok. Geen doorboorde voeten, geen ongelukken en geen kapotte airco meer. Toch zat me dat helemaal niet lekker. Ik begrijp best dat het niet overal zo gezellig hoeft te zijn als het was in Assen. Dit was toch wel het andere uiterste. Ik voelde me zelfs een beetje beledigd.

 

Cultuurschock

Na navragen bij mensen die hier al langer zitten en na gesproken te hebben met een paar locals kwam ik tot de ontdekking dat niet iedereen hier Engels spreekt of Maleis. En zeker de werkers niet. Die komen vaak uit India of uit Nepal zoals de mannen van de beveiliging. Zij spreken vaak helemaal geen Engels en/of Maleis, maar gewoon hun eigen taal. Of een variant daarvan of soms een mix met een andere taal.

De werkers die kwamen voor de airco, kwamen uit India en wel of niet praten met of tegen iemand heeft alles met hun cultuur te maken. Los van dat ze waarschijnlijk geen Engels spraken “mochten” deze mannen niet met mij praten. Ik behoor tot een andere kaste dan zij. (Ik wist niet eens dat ik was ingedeeld.) Daarnaast ben ik blank en zij niet. Ik kom uit het Westen en ben een expat vrouw. Ik ben rijk en zij arm. Ik ben een vrouw en zij zijn mannen. Dus wat ik onbeleefd noemde en waar ik mij beledigd voelde, waren zij juist super netjes en hadden zich keurig en beleefd aan de regels gehouden.

In dit geval was ik diegene die onbeleefd en beledigend te werk was gegaan! En dan kun je nog zo lekker jezelf zijn en dichtbij jezelf blijven, in een andere cultuur kan je daar soms maar beter even vanaf stappen om miscommunicaties te voorkomen!

Een gedachte over “Miscommunicatie door de taal of de cultuur?

Geef een reactie

