In de kreukels of gladgestreken?

Strijken

Als ik iets niet heel goed kan dan is het strijken. Nee, dat zeg ik verkeerd. Ik kan wel goed strijken. Het heeft alleen vaak niet het gewenste gladde effect. Vreselijk mijn best doe ik om een kledingstuk, een simpel t-shirt, glad te strijken. Maar na een paar minuten zitten er ineens scherp gestreken vouwen in. Best wel knap dus.

Plooien in broeken is ook zo’n ding. Lopen de kerels ineens in (school)uniform shorts met voor en achter een dubbele plooi. Ook kunstig! Nou heb ik altijd gezegd: “Alles went, behalve een vent. Maar een echte vent, strijkt zijn eigen overhemd.” Dus geef mij dan dat ene overhemd maar. Strijk ik die wel. Mooi dus niet. Mijn vent strijkt zijn eigen overhemd en weigert mij het te laten doen… Ik heb namelijk 1 keer zijn overhemd gestreken en toen zaten er na het strijken in zijn, in Singapore op maat gemaakte baby blauwe, overhemd allemaal kleine haaltjes van de strijkijzer. Was het zo’n delicate katoen dat ik er dwars doorheen had gestreken!

Kreukels

Inmiddels na ruim 20 jaren oefenen kan ik een t-shirt redelijk glad strijken. Het duurt alleen nog wel wat lang naar mijn idee. Op een ochtend had ik voor de oudste enorm mijn best gedaan om zijn favoriete t-shirt te strijken. Immers hij ging naar een feestje en dan moet je er wel gestreken uitzien. Dat dacht ik tenminste. Maar dat dacht ik.

Ik (met jubelstem): “Hier, kijk eens, helemaal glad, gaaf, trek maar gauw aan.” En toen gebeurde er iets wat ik nog nooit had meegemaakt. Ik stond erbij en mijn mond viel open van verbazing. Want vlak voor mijn ogen deed hij dit: hij pakte het t-shirt aan en draaide het een paar keer in de lucht in de rondte. Kneedde er een bal van. Stompte flink op die t-shirt bal. Ging erop zitten. Draaide het nog eens in de rondte en riep (ook met jubelstem): “Zo mama, zo hoort het. Nu ziet het er pas cool uit. Dit heet MODE!”

Arm of rijk

Alles leuk en aardig. Ik ben blij dat hij dat nu doet en niet toen wij het nog met minder moesten redden. Ik zal je uitleggen waarom. Het is namelijk zo. Waneer je arm bent of minder hebt dan modaal of alleenstaande ouder bent, dan hebben velen een mening over je. Eigenlijk geen mening over je als persoon. Wel dat men beter weet hoe je moet leven. Lees hier maar; wat je met je geld moet doen. Dat je niet boodschappen kan doen bij een grote, kwalitatief goede supermarkt. Al helemaal niet dat je biologische producten kunt eten. Of dat je geen jas kan kopen bij een groot, luxe warenhuis. Of dat je kinderen toch zeker niet in leren schoenen kunnen lopen, want die zijn zo duur. En daar heb jij het geld niet voor. Uit ervaring, helaas, kan ik zo nog wel even doorgaan. Wat heeft dat nou te maken met gekreukte kleding of gladgestreken?

Als je het niet breed hebt dan let men dus extra op je. Dus ook op hoe je eruit ziet. Hoe je kinderen gekleed gaan. Overal op de wereld kom je dat tegen. Want hoe vaak hoor je wel niet iemand zeggen: “Oh, je kan wel zien dat ze geen geld hebben, gezien de slordige kleding.” Of: “Ja, het is duidelijk te zien aan zijn kleding dat hij arm is. Totaal uit de mode. En zo rommelig.” Misschien heb je jezelf ook weleens betrapt op zo’n gedachte.

Als je rijk bent, of meer inkomen hebt dan de middenmoot. Dan hoor je het tegenovergestelde. Loop je dan in een t-shirt wat wat gekreukt is, of met een klein gaatje of een vlekje, dan zijn de reacties vaak zo: “Oh, nou die is ondanks alles zo lekker eenvoudig gebleven. En zo normaal. Je kan wel zien dat ondanks dat hij geld heeft het niet naar zijn bol is gestegen.”

Mijn oudste had het dus goed aangevoeld om van zijn super gladgestreken t-shirt een bolletje kreuk-katoen te maken. Het scheelt mij weer in het strijken en daar ben ik reuzeblij mee! Waar ik ook reuzeblij mee ben en bovenal trots op, is dat ik toch al niks aantrok van wat anderen vinden van mijn kleding of hoe ik elke dag verschijn. En dat dus ook nu niet doe.

Liefde

Overal op de wereld, van Noord tot Zuid, van Oost tot West, of je nu in Europa of in Azië woont, kom je mensen tegen die alleen kijken  naar het uiterlijk, de eerste indruk en de sociale status van iemand. Helaas. Want als we nou eens de moeite namen om iemand echt te zien, dan wordt de wereld zoveel mooier. Dan zien we in de ander de mooie karaktereigenschappen. Een twinkeling in de ogen, een lach vanuit een goed hart en de kleuren van een regenboog in andermans ziel. Wellicht vinden we daarin ook een stukje van onszelf.

Want arm of rijk, lopend in een gekreukt shirt of super gladgestreken, we zijn allemaal met elkaar verbonden door de Liefde!


4 gedachtes over “In de kreukels of gladgestreken?

Geef een reactie

