Pianospelen is iets anders dan autorijden

image

Start

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik veel verstand heb van autorijden. En dan vooral van het rijden zelf. Niet ik zelf. Maar hoe een ander zelf moet rijden. Al helemaal als ik in die auto zit. Ik hoor je denken: “Oh ben jij er zo 1!” Ja, watvoor een dat ook moge zijn. Elke auto die net gestart is, heeft zeker wel een paar seconden nodig om op weg te gaan. Geen enkele auto kan direct vanuit de start naar 200km per uur.

Bij pianospelen zou de start niet langzamer moeten zijn dan de rest van het muziekstuk. Immers je hebt je te houden aan de maat van de muziek. Daar heb je het eerste probleem al ontdekt; ik kan niet zo goed maat houden met de muziek. Ik speel op mijn gevoel. En als die zegt langzaam en zacht dan ga ik langzaam en zacht. En als ik voel dat het middenstuk keihard moet en sneller dan vlieg ik over de toetsen. Oh, dit klinkt belabberd. Nu kan ik je nooit meer overtuigen dat ik best wel goed piano kan spelen.

Eenmaal in beweging

Je trapt het pedaal in. Je gaat. Je vliegt. Je zweeft. Je hebt de wind in je haren. Van je open raam of je airco. Je gooit al je gevoel in de strijd. Je racet af en toe als het moment het toelaat. Heerlijk die vrijheid. En even is het alsof je in een andere wereld bent. Het verschil is wel dat er bij de piano niet ineens een andere piano om de hoek kan komen of iets ervoor kan springen waardoor je een ongeluk kunt krijgen. Ook zijn er geen dode hoeken en spiegels heb je dus niet nodig. Voor de rest is het gevoel en de beweging qua pedalen hetzelfde. Nu rijdt je vast in een automaat waar je niet hoeft te schakelen en dus een pedaal minder hebt dan mijn piano.

Aan elke rit(me) komt een einde

Zodra je einddoel in zicht is, mevrouw Tomtom het aangeeft of je bladmuziek eindigt, is het remmen geblazen en parkeren. Ik eindig meestal spetterend met de muziek, zou dit niet doen met de auto! Heerlijk. Kom van de kruk af en schuif het weer aan. Dat is het parkeren.

Het verschil

Je hebt vast zelf al bedacht wat het verschil is tussen pianospelen en autorijden. Ook is het heel goed mogelijk dat je helemaal niet de overeenkomst ziet tussen het rijden en het pianospelen. Het zal vast mijn eigen gevoel en beleving zijn als er werkelijk niemand is die het ook zo ziet.

F1 racer 

Ik hoor je denken: “Het moet niet gekker worden.” Laat ik het dan maar zo zeggen. Voor mijn gevoel hebben autorijden en pianospelen aardig wat overeenkomsten. Nu trek je vast de conclusie dat ik piano speel als een F1 racer. Nou…niet helemaal, maar sommige dagen lijken totaal op het spelen van de piano en autorijden.

Je linkerhand moet racen om je rechterhand bij te houden. En je rechtervoet trapt het pedaal in als een F1 racer, in de auto of achter de piano. Het verschil is dit. Aan het einde ben je ergens belandt met de auto en met de piano sta je nog steeds op dezelfde plek als waar je begon.

Alleen….je hebt (mooie) muziek gemaakt en dat maakt alle verschil!

Geef een reactie

